Skammens Væg
 

Om Cooperative Learning

Læs mere om Cooperative Learning her

Kort introduktion til nogle af de nævnte strukturer:

Quiz og byt
Eleverne går rundt i lokalet med et lille kort, hvorpå der står et spørgsmål til den læste tekst. De møder en anden elev, der også har et kort og stiller hinanden spørgsmålet. De svarer så godt de kan og bytter herefter kort og går videre til nogle andre elever.
Tanken er at de alle er rimeligt godt kendte med alle teksterne.


Med- eller videredigtning
Meddigtning er hvor man stopper et sted midt i historien og eleverne selv skal skrive videre i samme stil og synsvinkel som historien er skrevet i.

Videredigtning er det samme, bortset fra at eleverne kender hele historien, før de skriver videre på den.


Den varme stol
En elev sidder foran en gruppe eller hele klassen og lader som om han/hun er den karakter, der stilles spørgsmål til og skal forsøge at svare på spørgsmålene i karakter. Det giver hele klassen mulighed for at se nye vinkler på en tekst.

Møde på midten
Eleverne sidder i grupper på helst 4 med et fælles A3 ark foran sig. De skriver på deres del af arket, hvad de tænker om det spørgsmål, der er blevet stillet. Når tiden er gået læser hvert gruppemedlem sin del op, og gruppen diskuterer og bliver enige om hvad der skal stå som endeligt svar inde på midten af papiret.